#
Vinnarbilar och prisutdelning
En stor
pärs med mankemang och problemlösning!
Det hela började
vid frukost, som vi åt i det fria på Trollhättans "Folkets Park" där
vi övernattat. Tre stora blaffor med Måsspillning lös vitt på
pärlans motorhuv och tak. Efter sköljning med vatten och torkning,
fortsatte det med 3 motorstopp på vägen mot festivalplatsen. Dålig
strömkontakt vid startmotorn. Ström till bensinpump och tändspolar
föll bort. Efter lite pillande med mejsel tog vi oss i alla fall in på
området. Sista metrarna för att få den på plats fick dock ske med
handkraft.
Nu var goda råd
dyra. Hur skulle vi ta oss därifrån? Vad händer om bilen vinner? Ska
vi skjuta den fram inför alla, som kanske undrar om det överhuvud
taget finns någon motor i den? Att ställa sig och meka på
utställningsplats, verkade inte heller särskilt lockande.
Efter en stunds klurande kom jag på
hur man kunde göra. Kanske kunde jag komma över en liten kabelstump på
en halvmeter? Om jag sedan kopplade den direkt mellan batteriets
pluspol och tändspolarna, vilket också skulle mata bensinpumpen med
spänning. Huvudströmbrytaren skulle då även fungera som tändningslås.
Visserligen skulle det inte gå att
stänga av motorn på ett smidigt sätt, men det borde fungera med att
släppa kopplingen, med en fot på bromsen och växel i.
Med en
halvmeterskabel för en tia på fickan gick vi och käkade lunch. Rätt
som det var ringde mobilen: "Hej det var från Saabtävlingen, vi har
utsett Din bil som vinnare i 92-klassen" Det otroliga hade
inträffat! Snabbt iväg med matbrickan till diskstället, ner till
bilen, upp med huven och skruva dit kabeln som planerat. Puhhh... Som
ni kan se på bilderna nedan så fungerade det!!
Felet är numera
tillrättat, och bestod i att den som en gång i tiden tillverkat
kabelhärvan, haft lite för bråttom när kabelskon klämdes fast. Den
hade klämts över isoleringen med otillräcklig kontakt som följd. Lite
lödtenn och värme gjorde sedan susen efter att vi kommit hem.
Tillbax till Festivalmenyn
|