Hem Info Historik Bilder Downloads Gästbok Träffar Länkar

# Under Saabens dagar 2009, lördagen den 18 juli, fick vi av en ren tillfällighet, vår bils hela ursprungshistoria klarlagd. Vid familjerallyt jobbade Tord Wiklund som starter. Tord sammanträffade senare under dagen, med en av deltagarna i familjerallyt. De träffades av en tillfällighet när de stod och tittade på vår bil och det var då som Tord fick en föraning om att han kanske stod och tittade på den bil som han ägt under en kort period. Mannen som Tord pratade med berättade detta för oss, då han visste att det var vi som ägde den. På så sätt kunde kontakten med Tord knytas, vilket såg ut så här:


 

Här kommer bilens klarlagda historik:

Efter att Bilen gått som tjänste-/ eller demonstrations-//-bil på Saab i Trollhättan, köptes den av  täckdikningsförmannen Jonas Gustavsson i april 1957. Jonas var kusin med Melker Nilsson som i sin tur var vän med Tord. Jonas bodde vid ett ställe som hette Torpshagen som ligger vid Nötebron i Hjärtum på västra sidan av älven i Bohuslän och tillhörde därför O-län. När Jonas slutade att köra bil, så ställde han in den i ett garage med jordgolv. Registreringsskyltarna gav han bort till Lantbrevbäraren som behövde siffrorna till någonting. Registreringsbeviset eldade han av någon okänd anledning upp?

Melker tipsade således Tord om att det stod en gammal Saab hemma hos Jonas, så en dag åkte de båda dit och fann Saaben i jordgolvsgaraget med platta däck, hjulen nedsjunkna i jordgolvet och utan registreringsskyltar. Dock hade karossen klarat sig en bit ovanför jordgolvet. Tord och Melker blev bjudna på kaffe, som Jonas syster kokade på vedspisen. Jonas var glad att bli av med bilen, så han skänkte den till Tord.

Tord hyrde en biltransportkärra och tog med fyra hjul med luft i och hämtade bilen. Så här såg den ut när den kom fram ur garaget:

Melker hade en gammal smedja som var tom, vilken Tord fick disponera till att ställa upp Saaben i. Dörren var dock för liten så Tord fick demontera en väggen till vänster om dörren för att få in den. Smedjan såg ut så här:


Inne i smedjan började sedan Tord att demontera bilen, men av olika anledningar var han tvungen att göra sig av med bilen. Som ett minne av den, behöll han dock bilens huvemblem. (Detta förklarar varför huvemblemet saknades när jag till slut fick tag i bilen. Detta var ju det enda som saknades förutom motorn förståss, men det fanns det ju redan en förklaring till) Huvemblemet har Tord skickat ett foto på som kommer här:

"Under Saabfestivalen 2010 i Trollhättan kom Tord och överraskade med emblemet i ett paket. Han tyckte att originalet ska sitta på bilen, vilket det sedan dess också har gjort" Stort TACK Tord för Din frikostighet!

1987 sålde sedan Tord bilen för 1.500:- till Ingvar Leijer i Vara, som i december samma år ordnade med en förregistrering i nya systemet och bilen fick det nuvarande numret NTS 846.

Jag har nu tillskrivit landsarkivet i Göteborg, för att försöka få tag i Jonas registreringshandling. Troligen kan registreringsnumret ha varit "O 60711", vilket så här i efterhand, faktiskt kan utläsas i det första registreringsbeviset här.

Jag är djupt tacksam för all hjälp jag fått av Tord för utrönande av bilens ursprung. Det visade sig också att Tord, numera bor i Melkers hus så smedjan är hans nu. Det finns således chans att få se både smedja och Saabens ursprungliga garage, då Melkers systerson också har Jonas stuga som sommarhus.

Här är en kopia av originalhandlingen för O 60711. Den avregistrerades den 15/12 1964

Tillbax