#
Under Saabens dagar 2009, lördagen den 18 juli, fick vi av en ren
tillfällighet, vår bils hela ursprungshistoria klarlagd. Vid
familjerallyt jobbade Tord Wiklund som starter. Tord sammanträffade
senare under dagen, med en av deltagarna i familjerallyt. De träffades
av en tillfällighet när de stod och tittade på vår bil och det var då
som Tord fick en föraning om att han kanske stod och tittade på den
bil som han ägt under en kort period. Mannen som Tord pratade med
berättade detta för oss, då han visste att det var vi som ägde den. På
så sätt kunde kontakten med Tord knytas, vilket såg ut så här:
Här kommer bilens klarlagda
historik:
Efter att Bilen gått som tjänste-/
eller demonstrations-//-bil på Saab i Trollhättan, köptes den av
täckdikningsförmannen Jonas Gustavsson i april 1957. Jonas var kusin med
Melker Nilsson som i sin tur var vän med Tord. Jonas bodde vid
ett ställe som hette Torpshagen som ligger vid Nötebron
i Hjärtum på västra sidan av älven i Bohuslän och tillhörde
därför O-län. När Jonas slutade att köra bil, så ställde han in
den i ett garage med jordgolv. Registreringsskyltarna gav han bort
till Lantbrevbäraren som behövde siffrorna till någonting.
Registreringsbeviset eldade han av någon okänd anledning upp?
Melker tipsade således Tord om att
det stod en gammal Saab hemma hos Jonas, så en dag åkte de båda dit
och fann Saaben i jordgolvsgaraget med platta däck, hjulen nedsjunkna
i jordgolvet och utan registreringsskyltar. Dock hade karossen klarat
sig en bit ovanför jordgolvet. Tord och Melker blev bjudna på kaffe,
som Jonas syster kokade på vedspisen. Jonas var glad att bli av med
bilen, så han skänkte den till Tord.
Tord hyrde en biltransportkärra och
tog med fyra hjul med luft i och hämtade bilen. Så här såg den ut när
den kom fram ur garaget:
Melker hade en gammal smedja som var
tom, vilken Tord fick disponera till att ställa upp Saaben i. Dörren
var dock för liten så Tord fick demontera en väggen till vänster om
dörren för att få in den. Smedjan såg ut så här:
Inne i smedjan började sedan Tord att demontera bilen, men av olika
anledningar var han tvungen att göra sig av med bilen. Som ett minne
av den, behöll han dock bilens huvemblem. (Detta förklarar
varför huvemblemet saknades när jag till slut fick tag i bilen.
Detta var ju det enda som saknades förutom motorn förståss, men det
fanns det ju redan en förklaring till) Huvemblemet har Tord
skickat ett foto på som kommer här:
"Under Saabfestivalen 2010 i
Trollhättan kom Tord och överraskade med emblemet i ett paket. Han
tyckte att originalet ska sitta på bilen, vilket det sedan dess också har
gjort" Stort TACK Tord
för Din frikostighet!
1987 sålde sedan Tord bilen för
1.500:- till Ingvar Leijer i Vara, som i december samma år ordnade
med en förregistrering i nya systemet och bilen fick det nuvarande
numret NTS 846.
Jag har nu tillskrivit landsarkivet i
Göteborg, för att försöka få tag i Jonas registreringshandling.
Troligen kan registreringsnumret ha varit "O 60711", vilket så
här i efterhand, faktiskt kan utläsas i det första
registreringsbeviset här.
Jag är djupt tacksam för all hjälp jag fått av Tord för
utrönande av bilens ursprung. Det visade sig också att Tord,
numera bor i Melkers hus så smedjan är hans nu. Det finns således
chans att få se både smedja och Saabens ursprungliga garage, då
Melkers systerson också har Jonas stuga som sommarhus.
Här är en
kopia av originalhandlingen för O 60711. Den avregistrerades
den 15/12 1964
Tillbax
|