# Början,
Lackering, Diverse, Diverse träffar, Efterarbeten
Renovering av växellåda
Efter den första provturen kunde jag konstatera att de 50 år
gamla packboxarna i
växellådan helt hade tappat sin elastiska förmåga. Det läckte
ut olja från alla 4
utgående axlar. Att det läckte vid huvudaxeln innebar ju att
lamellerna slirade,
vilket gjorde beslutet enkelt att ta. Växellådan var helt klart i behov av en
mindre renovering. Jag hade en extra växellåda låg som jag började att
skruva isär.
Allt gick bra och var "frid och fröjd" ända tills de inre medbringarna
till
drivknutarna skulle demonteras. Där högg jag bokstavligen i
sten. De sitter på var sin axelkona med kil på differentialhuset. Jag svarvade en egen avdragare
och prövade med alla tänkbara knep, (Värme, hugg och slag) men det enda
resultatet var att gängorna på avdragaren släppte. Medbringarna "satt
verkligen som berget" Jag gick således "bet"
och fick kika runt efter någon som hade bättre grejor. Clas-Uno Larsson på Hallsbergs smide
tog sig an problemet.
Efter ca 1,5 timmes joxande med värme, huggmejslar, avdragare och kilar, fick
medbringarna till slut ge med sig. 750:- kostade kalaset, men det var det
naturligtvis värt.
Här nedan visas några bilder
över ihopmonteringen och arbetet med lådan.
-
Kromrenoveringen
I mitten av maj 2006 lämnade jag in båda stötfångarna och grillen för
omkromning. Ulf "UFFE" Nyström på Bålsta metallsliperi åtog sig mödan att
försöka få ordning på de relativt av tidens tand ansatta ytorna. Det visade sig bli ett ganska
omfattande arbete med avkromning, reparation, slipning, polering, 3 lager
koppar, polering samt slutligen nickel och krom. Med alla momenten har man förståelse för att det tar tid och "Tid = pengar".
Att lösa ut grejorna kostade en slant, t.o.m. mer än vad lackeringen gick till. Resultatet blev dock
otroligt imponerande så man får se det som en investering.
Den 21 oktober, ca 5 månader efter att jag lämnade grejorna på
"Backmans" i Eskilstuna, var jag och Ann-Marie uppe till Bålsta och hämtade dom. Väl hemkomna la jag ut alla 12 delarna ut på golvet hemma i arbetsrummet.
Resultatet är minst sagt "Bländande"
eller vad tycker ni?
Lackförsegling med Ditec 2006-10-27--28
-
-
Slutmontering och fix vecka 51-52 2006
Två veckors semester var det som behövdes för att kunna
ta sig samman och påbörja det (förhoppningsvis) sista stora arbetet med att byta
växellåda, topp, lamell, kopplingswire, spällaxel samt kronan på verket..."Krommonteringen".
-
-
Gammal axel Ny smal axel
-
Niklas Enander fixade fram det som finns på bilderna ovan. Lamellen
är original i kartong från England. Toppen är planad 2 mm. Topplockspackningen
är en 1 mm tjock XP-packning i solid mässing. Bultarna är
nytillverkade i höghållfasthets stål. Bultarna som också är fäste till luftrenaren fick modifieras lite i
svarven, med borrning och gängning. Spjällaxeln till
förgasaren är väldigt smal och skall öka flödet något?
Det återstår således att se ifall den ökade kompressionen och spjällaxeln kan ge motorn några hästar till? Topplocket blev i alla fall, med hjälp av silikon på båda sidor av packningen, helt tät, vilket den inte var tidigare med den gamla som bestod av koppar och asbest. (Asbesten drog åt sig kylvatten)
-
Ovan bilder visar monteringen av den renoverade lådan samt
drivpaketet åter på plats.
-
Ovan visar resultatet efter "krommonteringen".
Det var lite bekymmer med
framstötfångaren. 92:an är ju egentligen inte gjord för hel stötfångare.
Detta är ju en av de få 92:or som har fått 93:ans stötfångare. I och med de bulliga framskärmarna så var det svårt att kunna vinkla ut hörnen så mycket att de inte tog i skärmarna. Men genom att lägga hörnens förstärkningsjärn "på
fel sida", vid överlappningen mellan hörn och mittdel så funkade det. Jag
hoppas att det var så den var monterad från början?
Kvarvarande bekymmer
På det hela taget så blev resultatet ganska lyckat. Efter
stillastående prov
-körning visar det sig dock att något inte är riktigt tätt i den högra inre
drivknuten. Den är helt tät så länge man kör med motor utan växel i. Efter ca 5
minuters körning med växel i och drivaxeln i rotation, så droppar det någon cl
olja fram under bilen.
Det läcker inte vid packboxarna utan troligen tätar inte
mässingsbrickan som ligger dikt an mot den inre medbringaren, varvid olja letar sig ut genom medbringarens kilspår?
Jag avvaktar och ser vad som händer. Orkar inte tänka på att lyfta ur motorn en gång till just nu. Jag prövar nog med att sänka oljenivån någon cm i
stället.
LÄGESRAPPORT
(2007-02-10)
Det hjälpte
inte med att sänka oljenivån. Det var bara att konstatera att
monteringen av de inre medbringarna helt enkelt var bristfällig. Två
dagars ledighet med lite inspiration var vad som behövdes för att
åtgärda bekymret. Så i torsdags den 8:e började demonteringen av
drivaggregatet. Det enda som man inte klarar själv är att lyfta bort
motorhuven. Grannen Karl-Erik ställde dock upp med en hjälpande hand.
Bilderna ovan
visar de båda inre medbringarna slutmonterade och låsta med
specialkronmuttrarna. Efter att ha lossat båda muttrarna kunde
mässingsbrickorna, axel och kilspår thinnertvättas, varefter kilspåret
och axeländen fylldes med packningssilikon. Jag kunde även dra åt båda
muttrarna ytterligare ett 1/6-dels varv så att det passade med
saxsprinten i kronmuttern och axelhålet. Det var således inte så
konstigt att det läckte då jag fuskat med åtdragningen vid förra
monteringen.
Reparationen
var gjord på mindre än en timme då väl delarna var åtkomliga med lådan
på bordet. Jag fyllde sedan i ordentligt med olja och hängde motorn
provocerande snett i kranen under natten. Detta för att se om det
verkligen blivit tätt.
De 2 vänstra
bilderna visar hur motorn fick hänga (Något mera snett än normalt i
chassiet) under natten med differentialhuset fyllt med olja.
Inte tillstymmelse till läckage visade sig på fredagsmorgonen, varför
återmonteringen kunde ta sin början. De högra bilderna visar
återmonteringen med hjälp av Biltema kranen för knappa
1.500:-. En god investering som nu kommit till användning 4 gånger sedan
november.
Jag hoppas
innerligt att jag slipper att återkomma mer på denna sida "Efterarbeten"?
Utan att jag får fortsätta på "Träffsidan" i stället.
/En för stunden
ganska nöjd gammelsaabrenoverare
Tillbax
|